Efectele periculoase ale sedentarismului


Sfaturi 12.06.2018 - Docbook


sedentarism, sănătate

În secolul vitezei, sedentarismul este mai periculos ca niciodată. Tehnologia modernă ne permite să rezolvăm multe probleme direct de pe laptop, tabletă sau telefon mobil, economisind astfel timp. Acum nu mai este necesar să ne deplasăm pentru plata facturilor, cumpărături, etc. Economisim timp, dar nu mai facem mișcare. Ne petrecem cea mai mare parte a zilei pe scaun, fie în mijloace de transport, fie la birou și nu ne dăm seama cât de periculos este asta pentru sănătate.


Adesea, cei ce au un stil de viață sedentar nu acordă importanță activităților fizice. Potrivit unui studiu recent, stilul de viata sedentar este mult mai periculos pentru sănătate chiar decât fumatul.


Iată care sunt riscurile la care se expun cei ce nu fac mișcare:


  • Obezitatea - Pentru ca se consuma multe calorii care nu se ard, acestea sunt depozitate în organism sub forma grăsimii în exces.

  • Diabetul zaharat - Conform cercetărilor, exercițiile fizice intensive pot îmbunătăți semnificativ capacitatea organismului de a controla cantitatea de zahar din sânge. Lipsa activității fizice, duce la creșterea volumului de glucoza, funcția pancreasului (care secreta insulina) fiind suprasolicitată. Aceste lucruri cresc șansele de instalare a diabetului de tip 2.

  • Bolile de inimă - Un stil de viata sedentar încetinește circulația sângelui și vasele de sânge devin rigide și se pot bloca. În cazurile grave, acest lucru conduce la ateroscleroza și stop cardiac. Potrivit unui studiu, lipsa de activitate fizica la vârsta de mijloc creste riscul decesului de boli cardiovasculare cu 52% la bărbați și 28% la femei.

  • Osteoporoza - inactivitatea prelungita poate duce la scăderea densității osoase. Membrele vor avea dificultăți în a susține și sprijini structura corpului. Artrita și osteoporoza, caracterizate prin fragilitatea oaselor sunt favorizate de un stil de viata sedentar.

  • Îmbătrânire accelerată - telomerii sunt secvențe repetate de ADN, situate la capetele cromozomilor, care au rol de a-i proteja de degradare. Pe măsură ce îmbătrânim, telomerii sunt mai scurți și deteriorarea lor este asociata cu semnele fizice care apar la vârsta mijlocie sau la cea înaintată. La persoanele inactive, telomerii se scurtează mai repede decât la persoanele active, în concluzie, procesul îmbătrânirii se accelerează, iar rata mortalității creste. Cercetătorii au descoperit ca stresul influențează lungimea telomerilor, iar activitatea fizica reduce nivelul de stres.


Puteți combate efecte sedentarismului introducând pauze de mișcare în program atât la birou cât și acasă. Ridicați-vă de la birou o dată pe oră și plimbați-vă prin încăpere măcar un minut. Faceți o plimbare de 10 minute după masa de prânz, iar seara după cină faceți o plimbare mai lungă. Încercați să dă mergeți pe jos 30 minute - o oră pe zi. Dacă vă uitați la televizor, ridicați-vă și plimbați-vă prin casă pe durata pauzelor publicitare. Încercați să introduceți câteva minute de mișcare ori de câte ori este posibil!


tag sedentarism sănătate